top of page
I Love Italina Cuisine

Iratkozz fel a YouTube csatornánkra, böngészd a "Olasz Konyha Blog" nevű lejátszási lista videói között, hogy értesülj a legfrissebb videóinkról, az olasz konyháról és olasz nyelvről!

Áprilisi HÍRLEVÉL

A húsvéti tojás meglepő története: pogány szimbólumból modern luxuscikk

Tojás és szombolumok
Tojás és szombolumok

Ha a húsvéti tojásra gondolunk, szinte azonnal a csokoládéra asszociálunk. Pedig ez a közkedvelt édesség lenyűgöző múltra tekint vissza: története kultúrákon és évszázadokon ível át, mély szimbolikával átszőve.


 Az ősi kultúrákban: termékenység és újjászületés


Jóval azelőtt, hogy csokoládéból készült volna, a tojás a termékenység, az élet és a megújulás erőteljes szimbóluma volt. A tavaszi újjászületés ünnepeiben az ókori népek a tojást használták a természet újjáéledésének jelképeként. Az egyiptomiak szerint Ré napisten egy tojásból született az ősóceánban; a kelták talizmánként használták a Beltane ünnepen; Kelet-Európában nap- és holdszimbólumokkal díszítették a tojásokat – ezek elődei a mai ukrán „pysanka” tojások.


 A keresztény szimbolika átvétele


A kereszténység megjelenésével a tojás jelentése átalakult, de nem tűnt el. Az üres tojás a sírt elhagyó Krisztus szimbóluma lett – a feltámadásé. A középkorra a keresztény egyház hivatalosan is beemelte a húsvétba a tojást mint az ünnep egyik központi elemét.


 Az első piros tojások


A keresztény közösségek Mezopotámiában és Szíriában pirosra festették a tojásokat Krisztus vérére emlékezve. Mivel a nagyböjt idején nem lehetett tojást fogyasztani, a megmaradt tojásokat húsvétkor festették ki és ajándékozták el – öröm és megújulás jeleként.


 A tojás az udvarban (és édes lesz)


A XVII. századi Versailles-ban XIV. Lajos húsvétkor tojásokat ajándékozott udvaroncainak, és kincskereső játékokat szervezett a kertben. A legenda szerint ő volt az első, aki csokoládétojást készíttetett.

A XIX. században – a Van Houten által feltalált kakaóprésnek köszönhetően – a csokoládé formálhatóvá és olcsóbbá vált. Az angol J.S. Fry & Sons és Cadbury cégek már ipari mennyiségben gyártották a krémmel töltött tojásokat.


Fabergé és a luxus tojás


Ezzel párhuzamosan Oroszországban Fabergé ékszertojásokat készített II. Sándor cár megrendelésére felesége számára – ezek nem étkezési, hanem szeretetből ajándékozott műalkotások voltak.


Ma: gasztronómia és design találkozása


Manapság a húsvéti tojás a gasztronómiai művészet egyik csúcsa. A legnevesebb csokoládémesterek évente egyedi darabokat készítenek – piemonti mogyoróval, szicíliai mandulával, díszes külsővel. Még a divatvilág is belépett: Giorgio Armani vagy Louis Vuitton limitált kiadású dizájntojásokat kínál – az utóbbi például egyik ikonikus táskájáról mintázta a formát.


 Örök szimbólum: íz, emlék, spiritualitás


A termékenység pogány jelképéből a keresztény feltámadás szimbólumán át a csokoládéba öntött luxustárgyig – a húsvéti tojás évezredek óta elkísér minket. Összeköti az emlékezést és az ünneplést, a szertartást és az élvezetet.

 

FoodArt Trends 2025, áprilisi projekt – Így képzelik el az olasz séfek a jövő menüjét

FoodArt trendek 2025
FoodArt trendek 2025

Milyen lesz az olasz konyha a jövőben? Marad a tradícióknál, vagy teljesen új utakat keres? A választ a „FOODART Trends – Il Menù del Futuro” projekt adja meg, amelyet az Olasz Szakácsszövetség (Federazione Italiana Cuochi) indított útjára 2025 áprilisában.


 Mi ez a projekt?


Nyolc séf, nyolc gasztronómiai irányzat – mindegyik egy-egy külön világ, ahol a hagyományos olasz alapok találkoznak az innovációval. A cél: bemutatni, hogyan alakulhat át az olasz menü a fenntarthatóság, a kreativitás és a globális ízvilág jegyében.


A projekt a világ legrangosabb gasztronómiai seregszemléjére, a Cibus Parma kiállításra is meghívást kapott – ez is mutatja, mennyire komolyan veszik Olaszországban a gasztronómiai jövőt.


Milyen trendek kerülnek előtérbe?


FoodArt trendek 2025
FoodArt trendek 2025


A kiemelt témák között szerepel:

  • Fenntartható alapanyagok: szezonális és helyi termékek használata, a hulladék csökkentése.

  • Új technológiák a konyhában: fermentálás, alacsony hőfokon való főzés, dehidrálás.

  • Multikulturális hatások: japán, közel-keleti, latin-amerikai ízek olasz módra értelmezve.

  • Esztétika és művészet: az étel mint vizuális élmény – igazi food art.

🇮🇹 Mit jelent ez nekünk, magyaroknak?


A FoodArt Trends egy olyan kezdeményezés, amely segít megérteni az olasz gasztronómia élő és folyamatosan változó természetét. Nemcsak recepteket visz tovább, hanem értékeket – mint a kreativitás, a környezettudatosság és a kulináris sokszínűség.


És ami a legizgalmasabb: ezek az irányzatok hamarosan a mi konyháinkban is megjelenhetnek – akár egy új típusú pestóban, akár egy fúziós ravioliban, vagy egy olasz-magyar inspirációjú ételsorban.





A Hírlevél olasz nyelven ITT

Leggi la Newsletter in italiano QUI

 

Opmerkingen

Beoordeeld met 0 uit 5 sterren.
Nog geen beoordelingen

Voeg een beoordeling toe
Legfrisebb bejegyzések
strip design.png

© 2017-2024 PROMO DIGITAL -. 1077 Budapest, Izabella utca, 3/A Adószám: 56656707-1-42    

 

© PROMO DIGITAL -. Webmaster Dàvid Ilona              

bottom of page