Hét nap borai avagy a palackba zárt Szicília
Kezdjük egy kis (piccolo) nyelvészkedéssel és történelemmel (borzongjon csak meg a Nagyérdemű, ha van kedve nyugodtan a nyelvészet, történelem és borkészítés ezen hármasán).
A varázsszavunk a SETTESOLI, jelentése pedig „hét nap” azaz mintha hétszeresen sütne le a Nap sugára erre a szigetre, Szicíliára. Játszhatunk azzal, hogy hányszórosan, de az tény, hogy évente a napsütéses órák száma 300. Hétágra süt, ahogy mi magyarok mondjuk.
Azonban korántsem az egész sziget részesül egyformán ebből az éltető energiából –jellemző módon a sziget délnyugati részéről beszélünk, amikor a Settesoli pincéket emlegetjük. Menfitől Montevagoig, valamint Santa Maria de Beliceig, három megyét érintve 6 000 ha-on terülnek el azok a szőlőskertek, amelyekben 30 féle bort termelnek és palackoznak.
A Settesoli pincék története 1958-ig nyúlik vissza, amikor is - egyfelől – Tommasi di Lampedusának, az 1956-ban korán elhunyt regényírónak megjelent legismertebb regénye, a Párduc (’Il Gattopardo’). A regényben sokat emlegettek egy SETTESOLI nevű birtokot.
Másfelől 1958-ra érlelődőtt meg a gondolat 68 bortermelő fejében, hogy bortermelő szövetkezetbe tömörülnek és egyesítik erőforrásaikat a kísérletezésben és fejlesztésben. Nevet nem kellett keresniük, a regénybeli név ott volt - Settesoli - csak használniuk kellett. A szőlőskertek egészen napjainkig körülveszik Selinunte romjait, ami a legnagyobb régészeti park egész Európában.
Történelem, ősi kultúra és napjaink modern szőlészeti megoldásai találkoznak egy helyen, s erősítik egymást.
Napjainkban már 2 000 termelő tagja a társulásnak, a Settesolit nemzetközi márkaként tartják számon, több, mint 40 országba exportálnak, s boraik jeles díjakat nyernek.
A borok legszélesebb skáláját forgalmazzák, legyen szó vörös, fehér avagy rosé borokról. Ezen kívül forgalmaznak még bioborokat is, valamint habzóbort is. Garantáltan jut valamelyik borukból a hét minden napjára.
Az első szüret 1968-ban volt, több mint 600 partner vett benne részt. 1974-ben adták át a palackozó üzemet, s ezt követően indult meg a nagyarányú export. 1985-ben talajtani kutatások kezdődnek, meghonosítják a chardonnay-t és több más fehérbort. 1999-ben létrejön a Madrarossa prémium márkanév, amit az éttermeknek igyekeznek eladni.
2008-ban óriási napelemparkot létesítenek, mely egyike a borászatok által létesített legnagyobbaknak.
S 2001 lesz az annus mirabilis, ekkor választják a borászatot az ÉV Borászatának. S joggal, hiszen már az elején a minőség útját választották, olyannyira, hogy ők voltak az első olasz borászat, amelyik megteremtette a bor nyomonkövethetőségét az egész termelési láncon keresztül.
Boraik minőségéről számos jeles díj tanúskodik – pl. a ’Premio Sodalitas’ a környezet támogatásáért társadalmi felelősségvállalási projektekkel. ’Tre Bicchieri’ amit a Gambero Rosso, a borokat és ételeket méltató szaklap adott át nekik a Mandrarossa Carthago és a Timperosse borukért.
Zárásként térjünk vissza a már említett Selinuntei romokhoz. A borászat - másokkal együtt - elkötelezett, hogy fent említett 310 hektáros régészeti övezetet tárják föl és fejlesszék egy rehabilitációs projekt keretén belül.
Így kapcsolódik egymáshoz az ókori építészet és a modern borászat, szemünk és ízlelőbimbóink esztétikája.
Írta. Dr. Hruby József
Leggi questo articolo IN ITALIANO Olvasd ezt a cikket OLASZ NYELVEN
Magyarországon az Euromarket kft. forgalmazza Settesoli borait: www.euromarketbor.hu
Különleges ajánlatunk: https://www.euromarketbor.hu/nero-davola-doc-548
Az Euromarketborról, és tulajdonosáról, Cav.Alessandro Balliról itt tudsz további információt olvasni: https://www.olasz-konyha-blog.hu/ballivini-olasz-minosegi-borok
Settesoli egyes boráról további cikkek: https://www.olasz-konyha-blog.hu/post/rosato-avagy-roze-olasz-modra
Comments